این روزها افراد زیادی به دنبال اطلاعات مربوط به ثبت نام مدارس در قبرس شمالی هستند. ما در این مطلب اطلاعات کاملی درباره این موضوع گردآوری کردیم.

راهنمای ثبت نام مدارس در قبرس شمالی

ثبت نام مدارس در قبرس شمالی یکی از دغدغه‌های خانواده‌هایی است که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارند. پیش از پرداختن به  مسائلی نظیر زمان شروع سال تحصیلی در قبرس شمالی یا نوع لباس فرم مدارس در قبرس شمالی لازم است در مورد نظام آموزشی این کشور و انواع مدارس در قبرس شمالی اطلاعات کافی داشته باشیم. ما در این مطلب تلاش می‌کنیم اطلاعات دقیق و کامل درباره ثبت نام مدارس در قبرس شمالی ارائه کنیم.

شرایط ثبت نام مدارس در قبرس شمالی

شرایط ثبت نام مدارس در قبرس شمالی

نظام آموزشی در قبرس شمالی

سیستم آموزشی در قبرس شمالی مشابه نظام آموزشی آمریکا طراحی شده است. لذا کودکان و نوجوانانی که در این سیستم آموزش می‌بینند برای ورود به سایر کشورهای دنیا مشکلی نخواهند داشت. بر حسب اطلاعات موجود، تمام مدارس قبرس شمالی دارای سیستم آموزشی قوی و مدرن بوده و کاملاً‌ تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش این کشور قرار دارد. آموزش اجباری و رایگان در این کشور از سن ۵ سالگی آغاز شده و تا ۱۷ سالگی ادامه دارد. تقسیم‌بندی مقاطع تحصیلی مختلف در قبرس شمالی به قرار زیر است:

  • - پیش دبستانی: ۵ تا ۷ سال
  • - دبستان: ۷ تا ۱۲ سال
  • - متوسطه اول: ۱۲ تا ۱۵ سال
  • - متوسطه دوم: ۱۵ تا ۱۸ سال

رشته‌های تحصیلی دبیرستان در قبرس شمالی

یکی از نکات مهم در مورد ثبت نام مدارس در قبرس شمالی مسئله انتخاب رشته در دبیرستان است. دانش‌آموزان در دوره متوسطه اول در قبرس شمالی همه ملزم به مطالعه دروس عمومی هستند. اما در دوره متوسطه دوم دانش‌آموزان باید انتخاب رشته کرده و تخصص مورد علاقه خود را انتخاب کنند. رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه دوم در قبرس شمالی عبارتند از:

  • - رشته ریاضی فیزیک + زبان انگلیسی شامل دروس: ریاضی، شیمی،‌ فیزیک، زیست شناسی، انگلیسی، ادبیات قبرس، تاریخ قبرس، جغرافیای قبرس، ادبیات ترکی،‌ تاریخ ترکی، جغرافیای ترکی،‌ ورزش
  • - رشته ریاضی + زبان ترکی شامل دروس: ریاضی، انگلیسی، ادبیات قبرس، تاریخ قبرس، جغرافیای قبرس، ادبیات ترکی،‌ نقاشی یا موزیک، جغرافیای ترکی،‌ محیط زیست، ورزش
  • - رشته علوم اجتماعی شامل دروس: ریاضی، ، انگلیسی، ادبیات قبرس، تاریخ قبرس، جغرافیای قبرس، ادبیات ترکی،‌ تاریخ ترکی، جغرافیای ترکی،‌ ورزش، نقاشی یا موزیک، محیط زیست، فناوری اطلاعات
  • - رشته زبان های خارجی شامل دروس: ریاضی، ، انگلیسی، ادبیات قبرس، تاریخ قبرس، جغرافیای قبرس، ادبیات ترکی،‌ تاریخ ترکی، جغرافیای ترکی،‌ ورزش، نقاشی یا موزیک، یکی از زبان‌های آلمانی، فرانسوی یا یونانی
  • - رشته مهارت های کارمندی و حسابداری (این رشته تنها در هنرستان ارائه می‌شود)

هزینه دبیرستان در قبرس شمالی

هزینه دبیرستان در قبرس شمالی

انواع مدارس در قبرس شمالی

مدارس دولتی

تحصیل در مدارس دولتی قبرس شمالی کاملاً‌ رایگان است. آموزش در این مدارس به زبان ترکی استانبولی بوده و معمولاً زبان انگلیسی زبان دوم دانش‌اموزان است. ساعت آموزشی در این مدارس معمولاً دوشنبه تا جمعه از ‌صبح تا ظهر است. نکته مهم این است که مدارس دولتی مختص ساکنین کشور قبرس شمالی بوده و اتباع خارجی به ندرت در این مدارس پذیرفته می‌شوند. به جز مواردی که مثلاً‌یک خانواده از قبل برای دریافت اقامت قبرس شمالی اقدام کرده و تا زمان رسیدن زمان مدرسه رفتن فرزند خود موفق به دریافت اقامت قبرس شمالی شده باشد.

مدارس غیر انتفاعی

مدارس خصوصی قبرس شمالی معادل مدارس غیر انتفاعی در ایران هستند. در این مدارس از والدین شهریه دریافت می‌شود که میزان شهریه به تناسب امکانات هر مدرسه متفاوت است. آموزش در مدارس غیر انتفاعی به زبان انگلیسی بوده و زبان ترکی یا سایر زبان‌های خارجی نظیر زبان فرانسوی یا آلمانی زبان دوم دانش‌اموزان است. ساعات کار مدارس خصوصی بیشتر بوده و معمولاً‌ تا ۳۰/۳ یا ۴ بعد از ظهر ادامه دارد. بدیهی است در این مدارس مهارت‌های متنوع دیگری نیز به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

مدارس بین‌المللی

مدارس بین‌المللی یکی از انواع مدارس خصوصی در قبرس شمالی است. این مدارس به طور خاص برای فرزندان مهاجرین راه‌اندازی شدند اما به خاطر کیفیت بالای آموزشی برخی از افراد بومی نیز فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند. سیستم آموزشی مدارس بین‌المللی سیستم IGCSE که در اروپا و آمریکا کاملاً معتبر است. مدارس بین‌المللی در دو نوع مدارس روزانه و مدارس شبانه روزی هستند. برای ثبت نام در مدارس روزانه لازم است یکی از والدین حتماً‌ در قبرس شمالی اقامت داشته باشد. لازم به ذکر است برای تحصیل در مدارس قبرس شمالی والدین نمی‌توانند با عنوان همراه دانش‌آموز اجازه اقامت موقت دریافت کنند. در واقع والدینی که به روشهای مختلف مانند خرید ملک در قبرس شمالی اجازه اقامت دارند می‌توانند فرزندان خود را در مدارس این کشور ثبت‌نام کنند.

مدارس شبانه روزی

همانطور که گفتیم بخشی از مدارس خصوصی در قبرس شمالی مدارس بین المللی شبانه روزی هستند. این مدارس از لحاظ امکانات و خدمات آموزشی در سطح بالایی قرار دارند. اساس کار این مدارس به صورتی است که برآوردن تمام نیازهای دانش‌آموز بر عهده مدرسه قرار دارد. در این مدارس دوربین‌های مداربسته و نگهبانان ۲۴ ساعته امنیت مدرسه برای دانش‌آموزان را تضمین می‌کنند. برای تحصیل در مدارس شبانه روزی حضور والدین در قبرس شمالی الزامی نیست.

شروع سال تحصیلی در قبرس شمالی

شروع سال تحصیلی در قبرس شالی در ماه سپتامبر است. البته فرایند پذیرش دانش‌آموزان از فروردین ماه آغاز می‌شود. به عبارت دیگر اگر قصد ثبت نام فرزند خود را دارید باید حداقل از فروردین ماه برای اخذ پذیرش از مدارس اقدام کنید.

لباس فرم مدارس در قبرس شمالی

لباس فرم مدارس در قبرس شمالی

لباس فرم مدارس در قبرس شمالی چگونه است؟

همانطور که گفتیم سیستم آموزشی قبرس شمالی بر اساس الگوهای آمریکایی و اروپایی راه‌اندازی شده است. حتی لباس فرم مدارس در قبرس شمالی نیز به مدارس اروپایی شباهت دارد. لباس فرم مدارس در این کشور الگوی خاصی ندارد و مطابق سلیقه مدیران انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است گرچه بخش زیادی از مردم قبرس مسلمان هستند اما حجاب اسلامی در این کشور الزامی نیست. لذا معمولاً در لباس فرم مدارس نیز حجاب وجود ندارد.

هزینه دبیرستان در قبرس شمالی

هزینه ثبت نام مدارس در قبرس شمالی در مدارس مختلف این کشور متفاوت است. به جز تفاوت مدارس خصوصی، بین المللی و شبانه روزی، هزینه مدارس شهرهای مختلف نیز تفاوت دارند. به جز آن، هر مدرسه به تناسب امکانات و خدمات آموزشی خود شهریه و سایر هزینه‌های جانبی را تعیین می‌کند. می‌توان گفت هزینه دبیرستان در قبرس شمالی حداقل ۳۰۰۰ یورو و حداکثر ۱۵۰۰۰ یورو است. 

مدرسه ایرانی در قبرس شمالی

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارند به دنبال مدرسه ایرانی در قبرس شمالی هستند. متأسفانه هنوز هیچ مدرسه ایرانی در این کشور وجود ندارد. بنابراین تحصیل در مدارس بین المللی بهترین گزینه موجود برای ایرانیان مهاجر است. با توجه به حساسیت دوران نوجوانی توصیه می‌شود برای انتخاب بهترین مدرسه از خدمات مشاوره تحصیل در قبرس شمالی یک مؤسسه معتبر استفاده کنید. کارشناسان ما در شرکت آریا وین می‌توانند در مورد ثبت نام مدارس قبرس شمالی اطلاعات دقیق و به‌روز به علاقمندان ارائه کنند.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد